
Čo je dyskalkúlia?
Je špecifická porucha učenia, ktorá zapríčiňuje ťažkosti v oblasti
matematických schopností.
Dyskalkúlia je porucha súvisiaca s funkciou mozgu. Neznamená, že je Vaše dieťa lenivé alebo hlúpe.
Dyskalkúlia sa väčšinou diagnostikuje až po nástupe na základnú školu.
Ale už v predškolskom veku je možné všímať si varovné signály.
Predškolský vek je ideálny na začatie korekcie. Prezrite si znaky
dyskalkúlie.
Pokiaľ sa u Vaše ho dieťata tieto znaky vyskytujú za posledných 6 mesiacov, mali by ste sa o dyskalkúliu zaujímať viacej.
Čo mám robiť, ak spozorujem varovné signály
- Zistite si o dyskalkúlii viac. Pokiaľ ste presvedčení, že sa Vás tento problém týka, vyhľadajte odbornú pomoc. Neváhajte ma kontaktovať.
- Ak si nie ste istí, využite konzultáciu. Aj jedna konzultácia Vám vie objasniť ďalšie kroky.
- Pôsobte prevenčne a pripravte sa na školu. Ak Vaše dieťa ešte nedovŕšilo 6 rokov, začnite s prevenčnými aktivitami zameranými na rozvoj predmatematických schopností. Hrajte sa hry, kde dieťa triedi predmety, upevňuje si symbolickú povahu čísla. Využite službu stimulačný program.
- Pomôžte svojmu školákovi alebo školáčke. Pokiaľ Vášmu dieťaťu nejde mtematika, využite službu korekčného programu pre deti s poruchou učenia (nemusíte čakať, kým sa potvrdí diagnóza dyskalkúlie).
- Zvládnite ťažké obdobia. Pokiaľ Vášmu dieťaťu nejde nejaká konkrétna oblasť napr.: sčitovanie a odčitovanie s prechodom cez 10, násobilka, delenie, slovné úlohy alebo chcete odstrániť napr.: počítanie na prstoch, využite korekčný program.
Zdroje.
- https://www.understood.org/
- https://www.unicog.org/publications/Dehaene_ReviewNumber_CurrOpNeurobiol2004.pdf
- Novák, J.: Vyšetrenie matematických schopností u detí. Bratislava: Psychodiagnostika a.s., 1998