Aktivity na podporu úchopu a grafomotoriky 1 – 2 roky

Aktivity na obdobie 1 – 2 roky

Hry so špongiou

Mám ich veľmi rada, pretože keď tieto aktivity ponúkam deťom, tak sú väčšinou prijaté s nadšením. Špongia je super, pretože sa dá mačkať a tým aj posilovať svaly  ruky i prstov.

Špongie sú rôznej veľkosti, farieb a tvarov. Môžete ich ľahko zväčšovať a zmenšovať podľa potreby. Ja som okrem špongií kúpených v drogérii, rada využívala aj hubky do kuchyne.

A čo sa s nimi dá robiť?

  • Maľovať prstovými farbami – len tak experimentovať, poprípade otláčať tvarymačkanie a vyrábanie peny je zábavná aktivita na podporu úchopu
  • Vyrábať penu. Stláčanie špongie vo vode, kde ste pridali detský šampón je moja najobľúbenejšia letná aktivita. Bežne si moje deti vyrábali takto vyrábali penu a následne sa v nej hrali s hračkami.
  • Umývanie hračiek
  • Žmýkanie vody z jednej nádoby na druhú – viem, že to možno neznie až tak úchvatne, ale je to úžasná aktivita. Jednak posilňujete svaly ruky, dieťa experimentuje a skúma, ako voda mizne a znova sa objavuje a v neposlednej rade dieťa prekračuje stredovú os tela.

Stavanie veže

Stavanie veže z kociek (a v podstate z čohokoľvek) je  úžasná aktivita. Dieťa v tomto období veľa skúma. Stavanie kociek je jeho súčasťou. A tu je zopár dôvodov, prečo nedám na stavanie kockami dopustiť:

  • trénujete koordináciu oko-ruka.
  • rozvíjate propriorecepciu. Dieťa musí pracovať so silou, ako prikladá jednu kocku na druhú. Musí byť jemné, aby sa mu veža nezrútila. Pracujete s hrubou motorikou (teda svalmi celej ruky potrebné pre veľké pohyby), ale zároveň aj s jemnou motorikou (teda malými pohybmi svalov ruky a prstov). Ak sa vám zdá, že to je presne to, čo bude vaše dieťa potrebovať pri písaní, tak máte pravdu 😊

PROPRIORECEPCIA je telesný zmysel, ktorý integruje podnety zo svalov, šliach a kĺbov. Vďaka nej vnímame informácie o pohybe a polohe tela.

 

  • Rozvíjate imagináciu a riešenie problému. Dieťa má svoju predstavu, ktorú sa snaží zrealizovať napr.: postaviť najvyššiu vežu alebo tunel cez ktorý prechádza auto

Čmáranie a maľovanie prstami

Toto je obdobie, kedy dieťa začína čmárať. Väčšinou sa to deje vďaka tomu, že napodobňuje dospelých, keď píšu.

V dnešnej dobe, majú naše deti menej príležitosti vidieť nás s perom a ceruzkou v ruke. Preto buďte svojim deťom vzorom. Kreslite pri deťoch a píšte pri deťoch. Nemusíte hneď od nich chcieť, aby to robili oni. Skúste si kresliť sebe pre radosť.

Väčšinou sa začína kresliť hrubými voskovkami alebo fixkami. Dnes sa už dá vybrať z bohatého sortimentu. Úchop je dlaňový s palcom hore alebo dole.

Neponáhľajte sa pri čarbaní k stolíku. Čarbite na veľké formáty, krabice. Toto obdobie je obdobím počmáraných stien, ak si nedáme pozor. Avšak určite vytvorte svojim deťom priestor na kreslenie v stoji vo vertikálnej polohe:

  • Môžete kresliť na nalepený flipchartový papier na stene/dverách,
  • Môžete prstom kresliť do peny na holenie, ktorú nastriekate na balkónové dvere,
  • Môžete kresliť kriedami na tabuľovú tapetu alebo
  • Môžete kresliť na veľký kartón či posadiť dieťa do veľkej krabice

Práve vertikálna poloha je úžasná, pretože umožňuje rozvíjať plynulé pohyby celej ruky od ramena, zmierňujete napätie zápästia a podporujete aj držane tela. Veľmi často v tejto polohe kreslím s deťmi, ktoré majú kŕčovitý písomný/kresobný prejav.

V tomto období považujem za dôležité:
  • Experimentovať s tým, s čím kreslíte. Hrubé voskovky, fixky, zmrazený farbený ľad, farby a pod.
  • Vyhnite sa tomu, aby vaše dieťa kreslilo niečo konkrétne. Aj fáza čmárania má svoje vývinové fázy. Tou poslednou je, že dieťa samé svojim čmáraniciam dáva význam a pomenováva ich. Buďte trpezlivé.

Ak vaše dieťa neinklinuje ku kresleniu voskovkami či ceruzkami, skúste jeho záujem podporiť prstovými farbami. Tie väčšinou deti zaujmú. Viete s nimi miešať farby, otláčať ruky a podporovať kreslenie prstami.

AK HĽADÁTE ĎALŠIE AKTIVITY NA TOTO OBDOBIE, POZRIE AJ NA STARŠÍ BLOG ako zabaviť dieťa vo veku 9 až 12 mesiacov

Vkladanie malých predmetov do fľaše/nádob

Vkladanie malých predmetov do fliaš a nádob. Ktoré dieťa by to nefascinovalo? Aby ste túto aktivitu mohli využiť naplno, podelím sa s vami o niekoľko mojich tipov:

  • Ak predmetmi bude bobuľovité ovocie, viacej zapojíte propriorecepciu. Pretože dieťa bude musieť odhadovať silu úchopu, aby bobuľku nerozpučilo.
  • Vkladajte aj dlhé a úzke predmety. Napr.: slamky, drevené doktorské paličky. Dieťa viacej bude musieť pracovať z priestorovým vnímaním a presnosťou.
  • Samozrejme cez vkladačky viete učiť farby alebo tvary. Tak podporujete nielen úchop a grafomotoriku, ale aj kognitívny vývin. Triediť a vkladať predmety podľa farby, tvaru či veľkosti je jednou z aktivít, ktorá pomáha rozvíjať jednu z vlastností pozornosti – konkrétne selektivitu.

Verím, že Vám informácie v blogu prišli inšpiratívne. Ak poznáte vo svojom okolí maminky, ktoré by informácie zaujali, prosím prezdieľajte tento blog. Budem vďačná, ak mi pomôžete šíriť zaujímavé a užitočné informácie svetom.

Pre sledovanie viacerých tipov ma nájdete na sociálnych sietiach Facebook CentrumDys a Instagram CentrumDys

Komentáre