Aktivity na podporu úchopu a grafomotoriky 4 – 5 rokov

vekové obdobie 4 – 5 rokov

Pomaličky sa dostávame do finále v seriály blogov o aktivitách pre rozvoj grafomotoriky a úchopu. Tentokrát sa zameriavame na vekové obdobie 4 – 5 rokov.  Avšak tieto aktivity sú vhodné pre deti s dysgrafiou aj v neskoršom veku. Rada po nich siaham počas korekčných programov.

Prekresľovanie grafomotorických tvarov

V tomto vekovom období už dieťa zvláda prekresliť podľa vzoru

  • rovnú vodorovnú i zvislú čiaru,
  • šikmú čiaru,
  • kruh
  • tvar X
  • a začína napodobňovať štvorec

Prekresľovanie tvarov má veľký význam. Súvisí so schopnosťou spracovať zrakový podnet do grafickej podoby. A čo iné je učenie sa tvarov písmen? Aj preto je takáto aktivita súčasťou senzorického profilu, pretože veľa vypovedá o schopnosti učiť sa písať písmená a číslice.

Aby prekresľovanie tvarov nebola čistá nuda, tak si túto úlohu rada obmieňam. Najradšej mám:

  • kreslenie tvarov do peny na holenie. Tú mám nastriekanú buď na okne alebo veľkej žinenke.
  • zväčšovanie a zmenšovanie tvarov – kruhu, štvorca (neskôr trojuholníka). Postup a aj obmenu tejto aktivity pre staršie deti nájdete v manuály Zmysluplné hry pre grafomotoriku, ktorá je súčasťou videokurzu Učte sa doma s väčšou ľahkosťou.
  • čiarkovité vymaľovávanky – ja viem. Divný názov, ale keď ja na veci, ktoré robím nemám názvy a pritom sú to aktivity, ktoré všetci poznáme 🙂

Určite to poznáte. Ja som na nich prežila celú vysokú školu a všetky nudné prednášky. Vytovorila som si šablónu. Jej veľkosť prispôsobite veku dieťaťa a pomôckam. Ak sa rozhodnete maľovať temperami, tak je fajn, aby bola šablóna veľká aspoň vo formáte A3.  Šablóna môže byť rôznych tvarov – kruh, štvorec, trojuholník atď. Medzere vypĺňate  podľa grafomotorických prvkov, ktoré dieťa ovláda. Tu sú použité rovné a šikmé čiary. Môžete kresliť aj farebne alebo ešte vyfarbiť.  Fotopostup prikladám, verím, že je zrozumiteľný.

Izolované pohyby prstov

Izolované pohyby prstov sú dôležité pre väčšinu každodenných činností. Pre funkčnosť grafomotorického prejavu a dynamického úchopu sú kľúčové. Sú súčasťou jemnej motoriky a sú zručnosťou, ktorá zabezpečuje presnosť. V nemalej miere prispievajú k úhľadnosti písomného prejavu.

Moje obľúbené aktivity sú:

  • Prstový tvister – dá sa zakúpiť alebo vyrobiť
  • Počítanie na prstoch
    • Počítať môžeme len do 5 (a striedať ruky) alebo do 10,
    • ak sme v čakárni alebo v aute, tak len hovoríme dieťaťu čísla
    • ak sme doma, môžeme číslice získať hodom kockou alebo vyťahovaním zo senzorického boxu
    • východzia pozícia ruky je v pästi s palcom hore
  • Prstové bábky – hry s prstovými bábkami môžu oživiť inak nudné cvičenie vďaka príbehu. V manuály Zmysluplné hry pre grafomotoriku máte aj návod na papierové prstové bábky.
  • Prstové sochy – pamätáte si na hru sochy? Jeden sa dal do pozície a druhý ho musel napodobniť? Rovnako sa hrávam na sochy aj s deťmi. Avšak napodobňujeme postavenie prstov – buď len jednej ruky alebo pokojne aj oboch. Deti majú radi striedanie pri hre a niekedy sa fakt zapotíme a prsty riadne popreťahujeme. Ale pozor pri deťoch s dyspraxiou. Pre ne môže byť veľmi ťažké napodobniť tvar.

Zaujímajú vás varovné signály dyspraxie. Prezrite si ich tu.

Strihanie

Ja osobne sa so strihaním neponáhľam a sledujem vývinové stupne. Aj na strihanie musí byť dieťa vývinovo pripravené. Strihanie je komplexná aktivita a ako taká vyžaduje integráciu mnohých systémov.

Ja začínam so strihaním od momentu, kedy je dieťa schopné správne nožničky držať. Nesprávne držanie nožníc môže viesť k fixovaniu návykov, ktoré sa ťažko odúčajú. Tieto zlozvyky sa vedia ťahať dlho a môžu negatívne ovplyvniť aj úchop ceruzky/pera. Je pravda, že vývinovo niektoré deti môžu začať s nožničkami v období 2 – 2,5rokov, ale netreba sa ponáhľať. Ak vaše dieťa nevie správne držať nožničky, radšej sa vráťte vývinovo nižšie a veľa trhajte papier, trénujte izolované pohyby prstov, štipcujte či manipulujte s kliešťami.

Dôležité je, aby boli :

  • malíček a prstenník skryté v dlani,
  • palec opozitne hore.
  • Niektoré deti majú v nožničkách len ukazovák a iné aj ukazovák a prostredník.

Kreslenie a maľovanie

Dieťa by malo mať veľa skúseností s kreslením a maľovaním. Čím viacej príležitostí, tým lepšie. Avšak neodraďte dieťa tým, že ho nútite do vašich predstáv. Pokiaľ vaše dieťa samé od seba nemiluje kreslenie a omaľovávanky, tak ho nenúťte. Hľadajte iné spôsoby ako sa s kreslením a maľovaním zoznámiť. Podľa mňa najhoršie, čo môže byť, ak sa kreslenie a maľovanie spojí s drilom. Ja osobne radšej experimentujem, spoznávam a budujem záujem.

Ja väčšinou využívam metódy artefiletiky. Pri nej nie je dôležitý výsledok kreslenia a maľovania, ale samotný proces. Príkladom takýchto aktivít je napr.:

  • Maľovanie a kreslenie na hudbu
  • Kreslenie vodou na farebný papier
  • Obtláčanie listov temperou. Okrem listov môžete obtláčať lego kocky či bublinkové fólie
  • Maľovanie na netradičné materiály – Veľmi často maľujem na kartón. Ale dá sa maľovať aj na paličky, kamene,  staré stoličky a stolíky akrylovými farbami
  • Spoznávanie rôznych možností ako kresliť. Napríklad rada kreslím a maľujem spôsobom, že vyberiem jeden motív napr.: kvetinová lúka. Jeden krát ho kreslíme ceruzkami, iný voskovkami a ďalší fixkami. Potom ho maľujeme temperovými farbami, akvarelovými či vodovými. A potom skúmame a pozorujeme rozdiely. Rozprávame sa o tom, čím sa nám kreslí/maľuje ľahšie.

Ako to máte vy? Sú tieto veci pre vás známe alebo som vás inšpirovala. Vždy sa poteším, ak mi pošlete nejaké fotky s vašimi výtvormi. Potom ma tvorba blogov baví viac. A ak mi chcete pomôcť, veľmi ma poteší zdieľanie na sociálnych sieťach.  My môžeme ostať v kontakte na Facebook CentrumDys a Instagram CentrumDysna Pintereste

Komentáre