Pomaličky sa dostávame do finále v seriály blogov o aktivitách pre rozvoj grafomotoriky a úchopu. Tentokrát sa zameriavame na vekové obdobie 4 – 5 rokov. Avšak tieto aktivity sú vhodné pre deti s dysgrafiou aj v neskoršom veku. Rada po nich siaham počas korekčných programov.
V tomto vekovom období už dieťa zvláda prekresliť podľa vzoru
Prekresľovanie tvarov má veľký význam. Súvisí so schopnosťou spracovať zrakový podnet do grafickej podoby. A čo iné je učenie sa tvarov písmen? Aj preto je takáto aktivita súčasťou senzorického profilu, pretože veľa vypovedá o schopnosti učiť sa písať písmená a číslice.
Aby prekresľovanie tvarov nebola čistá nuda, tak si túto úlohu rada obmieňam. Najradšej mám:
Určite to poznáte. Ja som na nich prežila celú vysokú školu a všetky nudné prednášky. Vytovorila som si šablónu. Jej veľkosť prispôsobite veku dieťaťa a pomôckam. Ak sa rozhodnete maľovať temperami, tak je fajn, aby bola šablóna veľká aspoň vo formáte A3. Šablóna môže byť rôznych tvarov – kruh, štvorec, trojuholník atď. Medzere vypĺňate podľa grafomotorických prvkov, ktoré dieťa ovláda. Tu sú použité rovné a šikmé čiary. Môžete kresliť aj farebne alebo ešte vyfarbiť. Fotopostup prikladám, verím, že je zrozumiteľný.
Izolované pohyby prstov sú dôležité pre väčšinu každodenných činností. Pre funkčnosť grafomotorického prejavu a dynamického úchopu sú kľúčové. Sú súčasťou jemnej motoriky a sú zručnosťou, ktorá zabezpečuje presnosť. V nemalej miere prispievajú k úhľadnosti písomného prejavu.
Zaujímajú vás varovné signály dyspraxie. Prezrite si ich tu.
Ja osobne sa so strihaním neponáhľam a sledujem vývinové stupne. Aj na strihanie musí byť dieťa vývinovo pripravené. Strihanie je komplexná aktivita a ako taká vyžaduje integráciu mnohých systémov.
Ja začínam so strihaním od momentu, kedy je dieťa schopné správne nožničky držať. Nesprávne držanie nožníc môže viesť k fixovaniu návykov, ktoré sa ťažko odúčajú. Tieto zlozvyky sa vedia ťahať dlho a môžu negatívne ovplyvniť aj úchop ceruzky/pera. Je pravda, že vývinovo niektoré deti môžu začať s nožničkami v období 2 – 2,5rokov, ale netreba sa ponáhľať. Ak vaše dieťa nevie správne držať nožničky, radšej sa vráťte vývinovo nižšie a veľa trhajte papier, trénujte izolované pohyby prstov, štipcujte či manipulujte s kliešťami.
Dôležité je, aby boli :
Dieťa by malo mať veľa skúseností s kreslením a maľovaním. Čím viacej príležitostí, tým lepšie. Avšak neodraďte dieťa tým, že ho nútite do vašich predstáv. Pokiaľ vaše dieťa samé od seba nemiluje kreslenie a omaľovávanky, tak ho nenúťte. Hľadajte iné spôsoby ako sa s kreslením a maľovaním zoznámiť. Podľa mňa najhoršie, čo môže byť, ak sa kreslenie a maľovanie spojí s drilom. Ja osobne radšej experimentujem, spoznávam a budujem záujem.
Ja väčšinou využívam metódy artefiletiky. Pri nej nie je dôležitý výsledok kreslenia a maľovania, ale samotný proces. Príkladom takýchto aktivít je napr.: