Aktivity na podporu úchopu a grafomotoriky 6mes – 1 rok

aktivity obdobie 6mes – 1 rok

Senzorická hra

Dieťa začína chápať, že môže využívať ruky aj iným spôsobom ako – „chytiť a dať do rúk“. Priatelia začína fascinujúce obdobie rozvoja hmatu. Dieťa zisťuje, že existujú veci, ktoré sa nedajú chytiť. Wau! Podporujte vaše dieťatko v skúmaní rôznych povrchov. Nechajte ho skúmať rúčkami a zabezpečte mu rozmanitosť. Myslite na to, že naše deti, trávia oveľa viac času v sterilných a vnútorných priestoroch ako my.

Senzorická hra (v angl sensory play) je hra, ktorá ponúka zmyslom rozmanité podnety. Z pohľadu rozvoja hmatu je jej pointou ponúkanie rôznorodých štruktúr a vlastností podnetov.  Ak by som vypichla dve najdôležitejšie veci, bolo by to:

  • Myslite na to, že ešte stále väčšina predmetov končí v ústach. Preto voľte bezpečné a jedlé podnety alebo dohliadajte na bezpečnosť,
  • Hmat sa nerozvíja len cez ruky. Leto je ideálne na babranie sa v rôznych hmotách. Priam sa núka, aby sme vystavili celé telo senzorickej hre. Myslite na to. Tá trocha neporiadku a nečistoty za to stojí.

Moje obľúbené materiály sú:

  • Uvarené špagety s potravinovou farbou,
  • Hmoty vyrobené zo škrobu/múky, vody a kakaa/kakaový puding,
  • Zamrazené ovocie vo väčšej nádobe,
  • Ľadové kúsky/zamrazené hračky v teplej vode,
  • Voda
  • Šnúrky, pierka, vlna, kožušinky,
  • Drevo, kvetiny, vetvičky,
  • Maľovanie prstovými farbami,

V tomto období nejde o veľa. Stačí, že nahromadíte do väčšej nádoby nejaké veci a necháte ich dieťa skúmať, chytať, presýpať, prelievať, stláčať, plieskať po nich či pichať do nich.

Jedenie rukami

Nepoznám lepšiu aktivitu na budovanie koorddinácie oko-ruka 😊 A to myslím smrteľne vážne. Ale samozrejme, ani budovanie úchopu nezostane ochudobnené. Jednak si pri jedení dieťa všíma veľkosť a tomu prispôsobuje aj výber úchopu – tzv. všetkými prstami do dlane, tzv. hrabacieho úchopu či i postupné objavovanie prstových úchopov (ktorých vyvrcholením je tzv. pinzetový úchop).

Zopár mojich postrehov:

  • Aj na jedenie rukami, musím dieťa dozrieť. Medzi typické zručnosti, ktorým predchádza jedenie rukami patrí napr.: schopnosť dávať si predmety do úst, schopnosť vizuálne odlíšiť jedlo od predmetov na stole, schopnosť sedieť v stoličke
  • Ak má dieťa ťažkosti vo vizuo-motorike, môžete mu pomôcť napríklad ak:
    • vizuálne zjednodušíte podklad (napr.: nebudete používať rušivé taniere, pri stolovaní využijete vizuálny kontrast),
    • silikónové podložky sa menej šmýkajú, ak dieťa zhadzuje tanierik či pohárik,
    • nacvičujte jedenie a žutie pred zrkadlom
  • Ak dieťatko vykazuje ťažkosti udržať pozornosť pri jedení, môžete si pomôcť napríklad:
    • zabezpečte pri stolovaní, čo najmenej rušivých podnetov (na stole, vypnuté rádio, zatvorené okno a pod),
    • ponúkajte len jedno jedlo,
    • rešpektujte výber jedla (na učenie samo-jedenia využívajte obľúbené potraviny),
    • limitujte výbery a možnosti

Uchopovanie zložitejších predmetov

So skúmaním vecí rukami sa postupne začínajú rozvíjať aj izolované pohyby prstov. Hmat sme si už opísali. Ale dieťa experimentuje aj s propriorecepciou (telesný zmysel, ktorý integruje informácie zo svalov, kĺbov a šliach).

V tomto období dieťa začína predmety stláčať, pichá do nich, škriabe po nich a pod. Aj vďaka tomu sa stáva zručnejším. Okolo 7 mesiaca začína používať oddelene prsty a palec. Postupne začne používať ukazovák a strkať ho do krúžkov.

V roku 2023 som pri všetkých deťoch v stimulačných a korekčných programoch, ktoré mali oslabenú grafomotoriku a úchop, musela rozvíjať aj izolované pohyby prstov. Za mňa je to jeden s kľúčových pilierov správneho a najmä dynamického úchopu.

A ich rozvoj začína práve teraz!

Takže aktivity, ktoré rozvíjajú úchop:

  • ponúkajte deťom hračky, ktoré sa dajú stláčať, mačkať, ťahať a podobne.
  • čítajte si knihy a nechajte dieťa obracať stránky a ukazujte prstom obrázky,
  • hrajte sa s ním a ukazujte mu, čo ruky dokážu,
  • myslite na to, že rovnako, ako je dôležité uchopovanie vecí, dôležité je aj ich púšťanie. Hrajte sa hry, kde vám má dieťa podať hračku. Viem, že tým otvárame pandorinu skrinku v podobe vyhadzovania všetkého z kočíku, ale verte mi. Zúročíte to, keď bude vaše dieťatko sedieť v školskej lavici. A všetko sa vždy dá priviazať na šnúrku 🙂

Chytanie predmetov oboma rukami

Bolo ťažké vybrať už len jednu aktivitu do štvorice, ale rozhodla som sa pre chytanie lopty respektíve predmetov oboma rukami. Prečo? Pretože toto je aktivita, ktorá  významne súvisí s bilaterálnou integráciu. Jednak musia ruky pri chytaní i púšťaní predmetov koordinovať pohyb. A jednak sa ruky ocitajú na stredovej osi tela. Práve toto je aj štartovacia pozícia pre aktivity, kedy sa bude táto stredová os prekračovať. Ale nemusíme predbiehať 😊

Pri chytaní oboma rukami myslite najmä na to:

  • nemusí to byť len lopta, čo dieťa drží v rukách. Popustite uzdu fantázií,
  • pri výbere lopty zohľadňujte schopnosti detí. Dobrou voľbou pre prvé hry s veľkou loptou sú látkové mäkké lopty,
  • veľmi rada využívam tzv. senzorické fľašky. Obyčajné plastové fľašky naplnené vodou, ryžou, hrkálkami a pod. Veľa inšpirácií nájdete pod názvom sensory bottles,

Ak si chcete fľašky naplniť farebnou ryžou, návod na jej výrobu nájdete tu. Včera som asi hodinu strávila pozeraním videí z obdobia, keď sa s ňou hrávali moje dvojičky. Tak nezabudnite natáčať 🙂

  • spievanie a tlieskanie je tiež skvelou aktivitou na podporu chytania predmetov oboma rukami.

Verím, že Vám informácie v blogu prišli inšpiratívne. Ak poznáte vo svojom okolí maminky, ktoré by informácie zaujali, prosím prezdieľajte tento blog. Budem vďačná, ak mi pomôžete šíriť zaujímavé a užitočné informácie svetom.

Pre sledovanie viacerých tipov ma nájdete na sociálnych sietiach Facebook CentrumDys a Instagram CentrumDys

Komentáre