Hranie PC hier na upokojenie detí s ADHD

Občas sa ma pýtate zložité otázky. Vďaka tomu vzbudíte moju zvedavosť a ja začnem hľadať odpovede. Vďaka vám za to. Otázka na dnes znie: „Myslíš si, že dať dieťaťu s podozrením na ADHD  počítač s hrami, by mu pomohlo sa upokojiť na dlhodobý chill?“ Moja prvá odpoveď bola. Je to komplikované a rozhodne nie jednoznačné.

  • Myslím si, že samostatný svet PC hier umožňuje deťom jednoducho si oddýchnuť a vypnúť. Je to pre ne jednoduchá cesta a občas je fajn nenútiť ich mať všetko vydreté.
  • Rodičia by mali vedieť, že na druhej strane návykový potenciál PC videohier je oveľa oveľa vyšší ako pri intaktných deťoch.

Ak chcete vedieť ako som k tomuto názoru dopracovala, čítajte ďalej.

Dopamín a rýchle odmeny

Dopamín je neurotransmiter, ktorý motivuje a posilňuje správanie. Uvoľňuje sa, keď robíme niečo príjemné a vzrušujúce. Ako píše Jessica McCabe v knihe Ako žiť s ADHD, vďaka tomu si náš mozog pamätá, čo viedlo k dobrému pocitu: to bolo dobré, urob to znova! PC hry i sociálne siete sú továrňou na dopamín. Tak sú tvorené, aby nás vďaka uvoľňovaniu dopamínu udržali, čo najdlhšie. Takže áno. Počas hrania či skrolovania Tik-toku si deti pekne chillujú.

Dopamín sa začína uvoľňovať už pri očakávaní. Takže už len predstava toho, čo ma čaká pri hraní hry, vyhrávaní či pozeraní videí, ktoré budem môcť zdieľať s kamarátmi, mi zabezpečí slušnú dávku dopamínu. Hovoríme o anticipačnej dopamínovej teórií. Jednoducho už len pomyslenie na „to príjemné“ spustí uvoľnenie dopamínu. Rastie naša chuť a motivácia to urobiť.

Príklady zo života vám môžu priblížiť anticipačnú teóriu:

  • plánovanie výletu: rozprávanie sa o mieste výletu, pozeranie fotografií miesta kam ideme spúšťa uvoľňovanie dopamínu a prispieva k radosti,
  • kultúrne podujatie: očakávanie vystúpenia obľúbenej kapely je sprevádzané vylúčením dopamínu,
  • nakupovanie: vzrušenie z hľadania predmetu/hračky počas cesty je umocnené uvoľňovaním dopamínu,
  • hranie hier: očakávanie odmeny v podobe postupu na ďalší level, odomknutia nového portálu či dosiahnutie nového skóre my vylučuje dopamín,
  • sociálne siete: očakávanie lajkov, komentárov či zdieľaní spúšťajú dopamín a povzbudzujú nás v trávení času na sociálnych sietiach,
  • cvičenie a športovanie: predstava pocitu uvoľnenia endorfínou po cvičení nás motivuje cez vyplavenie dopamínu k pravidelnému cvičeniu,
  • učenie: očakávaný dobrý pocit, že sa niečo nové dozviem alebo naučím novú zručnosť môže zvýšiť motiváciu k učeniu,
  • darček: očakávanie darčeka môže byť rovnako vzrušujúce a radostné, ako darček samotný.

Ako správne tušíte bodovacie systému rôzneho druhu na podporu dobrého správania využívajú  anticipačnú dopamínovú teóriu, aby nášho zlatúšika cez menšie odmeny previedla k dlhodobejším cieľom.

Dopamín a ADHD

Problémom pri deťoch s ADHD je že dopamínový systém rýchlej odmeny u nich nefunguje dostatočne. Medzi kľúčové aspekty podľa ADDITUDE patria:

  • mozog ťažšie získa dopamínovú odmenu z bežných aktivít. Proste zlatúšikovia s ADHD potrebujú zaujímavejšie, farebnejšie, rýchlejšie, zábavnejšie a vzrušujúcejšie aktivity i spôsob učenia sa ako bežné deti.
  • po vzrušujúcej aktivite (po získaní dopamínu a tým pádom aj získaniu dobrého pocitu) hladiny dopamínu rýchlo klesajú a s tým aj rýchlejšie klesá záujem o pokračovanie v činnosti. Takže áno, zlatúšikovia s ADHD potrebujú opätovne naštartovať po tom, čo sa nám ich podarilo namotivovať na niečo, aby vydržali dokončiť, čo začali.
  • pre deti s ADHD je až bolestne neznesiteľný pocit nudy a nič nerobenia. Poznanie neurobiologických aspektov dáva deťom za pravdu. Nízka úroveň dopamínovej hladiny následne vedie zlatúšikov k prejavom ako vydávanie zvukov, mrvenie sa, neobsedenie, hranie sa s rukami a pod.
  • deti s ADHD žijú v presvedčení, že ak je niečo dobré, určite to bude lepšie, ak si toho doprajem viac. Aj to ich vedie k tomu, že často prepísknu stimuláciu. Jednak v dôsledku slabej sebakontroly a impulzivity, málokedy dokážu premyslieť dopady svojho správania. To vedie k častým konfliktom. Zároveň sa často uvedú do stavu prestimulovania. Vy, ktorí ste so mnou na ceste spoznávania senzorických stratégii to poznáte pod termínom vysoký stav bdelosti. Je dôležité vedieť, že deti potrebujú našu pomoc, aby sa z tohto zmyslového preťaženia dostali.

Ak vás senzorické stratégie zaujímajú viac, aktuálne sú dve možnosti ako ich so mnou skúmať. V pokoji a doma prostredníctvom videokurzu Učte sa doma s väčšou ľahkosťou alebo osobne v Bratislave na vzdelávaní pre rodičov i odborníčky Podpora detí s ADHD/ADD pohľadom senzorických stratégií.

Ako chillovať s deťmi s ADHD

Je dôležité vnímať, že deti s ADHD budú vždy čeliť väčšej výzve v oblasti  relaxovania ako in deti. Tu vám prinášam zopár nápadov, ktoré môžu prispieť k tomu, aby deti zažili pocit upokojenia bez dopamínovej nálože:

  • pohybové aktivity so zapojením proprioreceptívneho systému – napr.. lozenie, cvičenie s váhou s vlastným telom, silový tréning, plávanie,
  • senzorické hry s tzv. otvoreným koncom – napr.: teplý kúpeľ, hra v pieskovisku, modelovanie a práca s hlinou,
  • masáže a samomasáže – najmä tlakové, svalové,
  • mindfullnes aktivity pre deti,
  • relaxácie,
  • čítanie kníh deťom alebo rozprávanie príbehov pod záťažovou dekou
Ak sa vám obsah môjho blogu páči a radi by ste podporili moju tvorbu, môžete tak spraviť prispením akejkoľvek drobnej sumy na transparentný účet SK46 8330 0000 0029 0150 8564. Svojou podporou pomôžete sociálne slabším rodinám, ktoré potrebujú moju odbornú pomoc, ale finančne si ju nemôžu dovoliť. Vďaka vašej podpore mi umožňujete im poskytovať zľavu. Vyzbierané peniaze využívam na preplácanie vzdelávania, supervízii, nákup pomôcok alebo kníh. Ak tak urobíte, ďakujem vám.
Zdroje:
  1. McCabe, J.: Ako žiť s ADHD. vyd IKAR
  2. Understanding the Anticipatory Dopamine Theory: A Layman’s Guide článok z portálu psychiatrov GIPS Hospital
  3. Never Enough? Why ADHD Brains Crave Stimulation. článok z  ADDtidude
Komentáre