Vývin úchopu a grafomotoriky

od narodenia po 6 rokov

Vývin je jednou z najdôležitejších zásad, ktorými sa pri práci riadim. Väčšina metód, ktoré používam zohľadňujú práve vývinové hľadisko pri riešení ťažkostí. Ťažkosti s úchopom a grafomotorikou má stále viac a viac detí pred nástupom do školy. Leto je pre predškolákov často poslednou príležitosťou na zlepšenie, kým pôjde do tuhého. Tí a tie, ktorí ešte majú čas sa môžu zorientovať a zistiť viac. Tak, ak máte chuť spoznať  vývinové aspekty, pozývam vás do toho.

Ak máte chuť toto leto zlepšiť grafomotoriku a úchop svojho dieťaťa, odporúčam Vám videokurz Učte sa doma s väčšou ľahkosťou. Nájdete tam informácie a konkrétne aktivity. Veľa ako stvorených pre leto, pretože pri nich nemusíte sedieť za stolom.

Úchop vs grafomotorika

V poslednej dobe sa stále viac a viac pozornosti venuje úchopu. Ale viete… úchop je ten najmenší problém pri ťažkostiach s písaním. Ak chceme byť úspešnými, potrebujeme sa na vec pozerať komplexnejšie. Pretože aj nesprávny úchop je len výsledkom vývinových zákonitostí, pohybov ruky a tela. Cesta nápravy úchopu vedie cez nápravu celého tela. Pretože nám nejde o pekný úchop, ide nám o čitateľné písanie. Ideálne bez bolestí, trápenia a sĺz.

TIP: Ak hľadáte viac informácií, cvičení a inšpirácií na domáce cvičenia, odporúčam Vám prejsť si facebookovú stránku Poruchy učenia, ktorú tvorí špeciálna pedagogička Mgr. Katarína Kubasová.

Ako som už naznačila, písanie nie je otázka úchopu. Rovnako ako grafomotorika nie je otázka len ruky. Čím viac o tejto téme viem, tým viac vnímam jeho komplexnosť. Grafomotorika je špecifická koordinovaná pohybová aktivita. Je to pohyb, ktorý vykonávame pri kreslení a písaní. Rozhodne to nie je malá vec.

Zručnosti potrebné pre písanie

Každým odstavcom sa vzďaľujem od úchopu a dívam sa na celé telo. Cítim sa ako zoom, ktorý sa vzďaľuje a pritom blíži k pointe. Rada by som vám predstavila zručnosti, ktoré sú nevyhnutné pre zvládnutie písania.

  • Hrubá motorika – schopnosť ovládať a koordinovať telo,
  • Jemná motorika – schopnosť ovládať a koordinovať svaly v rukách,
  • Koordinácia oko-ruka/ vizuomotorika – vďaka, ktorej prepájame zrakový vnem s pohybom rúk,
  • Úchop
  • Schopnosť plynulo kresliť a prekresliť základné čiary a tvary,
  • Zrakové vnímanie – schopnosť rozpoznávať tvary, všímať si podobnosti a rozdiely,
  • PĽ orientácia – rozlišovanie medzi pravou a ľavou stranou,
  • Očné pohyby – pohyby svalmi v oku vďaka ktorým nepreskakujeme v riadku či v stĺpci

Ak by vás zaujímalo viac o očných pohyboch, prečítajte si môj starší blog očné pohyby a deti, učenie a poruchy učenia

  • Motorické plánovanie – schopnosť vymyslieť, naplánovať a zrealizovať úlohu. Pri úlohách kedy deti prekresľujú si všímam práve to, ako sa dieťa zorganizuje a ako pristupuje k realizácii úlohy
  • Kinestetická spätná väzba – poznanie, kde sa naše telo v priestore nachádza a kam smeruje
  • Je toho veľa a opäť raz len nás to uisťuje, že ide o celé telo a množstvo drobných zručností, ktoré spolupracujú
Ukážka aktivít z videokurzu Učte sa doma s väčšou ľahkosťou, ktoré rozvíjajú správny úchop a grafomotiriku

Základné vývinové rámce

A tak som vám pripravila stručný náčrt vývinových míľnikov. Zdrojom sú mi Growing Hands-On Kids (growinghandsonkids.com) a vývinové normy, ktoré ako špeciálne pedagogičky používame roky.

Dovolím si len poznamenať, že vždy sa nájdu mierne odchýlky. Aj v živote, aj vo vývinových škálach. Preto berte tento zoznam ako pomôcku na zorientovanie sa. Rozhodne nemá slúžiť ako diagnostický materiál.

vývin 0-6 mesiacov

  • Dieťa dáva ruky v päsť
  • Začína držať predmety v rukách
  • Prekladá hračky z jednej ruky do druhej
  • Drží si ruky spolu

vývin 6-12mes

  • Dieťa si začína samé brať hračky do rúk a drží ich
  • Posúva hračky a predmety prstami (tzv. hrabací úchop)
  • Ťuká do predmetov pomocou ukazováka
  • Začína uchopovať fľašu rukami
  • Začína samo jesť rukami
  • Rozvíja sa kliešťový úchop (pomocou ukazováka a palca na uchopenie predmetov)
  • Pastelky chytá do tzv. dlaňového úchopu s palcom hore alebo dole
  • V jednej ruke drží dva malé predmety
  • Otáča stránky v knihe (niekoľko strán naraz)

vývin 1 – 2 roky

  • Začína stavať vežu z 2 – 3 kociek
  • Vie položiť šálku na stôl bez toho, že by rozlialo
  • Otáča stránky v knihe po jednej strane
  • Dlaňový úchop s palcom hore alebo dole  – 15 mes
  • Začína držať ceruzky končekami prstov a palcom  – 2 roky
  • Čmára
  • Dokáže vkladať malé predmety do fľaše/nádob
  • Rozbalí si sladkosť

vývin 2-3 roky

  • Malé predmety berie za pomoci kliešťového/pinzet úchopu (ukazovák a palec)
  • Navlečie veľké gorálky
  • Správne používa lyžicu
  • Zapína a rozopína veľké zipsy
  • Otvára a zatvára vrchnáky na nádobach
  • Postaví vežu zo 6 a viac kociek
  • Začína používať nožnice (od 2,5r)
  • Ceruzku drží prstami

vývin 3 -4 roky

  • Rozopína veľké gombíky
  • Trhá papier na 2 polovice
  • Podľa predlohy nakreslí vodorovnú čiaru, zvislú čiaru a kruh (3.roky) a začína napodobňovať šikmé čiary a tvary (4.roky)
  • Dokáže rozopnúť veľký gombík
  • Dokáže napodobniť bilaterálny pohyb končatín napr.: tlesknúť rukami nad hlavu
  • Začína sa rozvíjať hrstičkový úchop (ceruzku držia 4 prsty a palec je v opozitnom postavení), úchop je viac statický
  • Začína sa rozvíjať štipkovitý úchop (ceruzku držia 3 prsty), úchop je viac statický
  • Dokáže sa dotknúť palcom každého prsta (viď ukážka vo videokurze) 4 roky

vývin 4 – 5 roky

  • Dokáže nakresliť postavu s najmenej 3 rôznymi časťami tela
  • Dokáže tvoriť logické vzory (farba a tvar) z kociek alebo korálok
  • Dokáže podľa vzoru prekresliť šikmé tvary ako šikmé čiary a X (4,5r) a začína  napodobňovať štvorec
  • Dokáže vystrihnúť veľký kruh a štvorec
  • Pokračuje rozvoj hrstičkovitého a štipkovitého úchopu, úchop je stále viac statický

vývin 5 – 6 rokov až predškolský vek

  • Vyvíja sa dynamický  a hrstičkový úchop
  • Vyhraňuje sa dominancia ruky
  • Dokáže prekresliť tvary ako štvorec, X či trojuholník
  • Dokáže nakresliť postavu so 6 a viacerými časťami tela
  • Začína písať číslice od 1 – 5
  • Začína písať svoje meno veľkými tlačenými písmenami
  • Vie pomenovať viacero veľkých tlačených písmen

Hodila by sa vám pomoc?

Ak vás zaujíma téma podpory úchopu a grafomotoriky, srdečne vás pozývam na  FB stránku alebo na Instagram CentrumDys. Snažím sa tam vytvárať priestor na zdieľanie nápadov z mojej praxe a milujem vaše otázky a diskusie.

A ak máte pocit, že potrebujete riešiť ťažkosti s úchopom a grafomotorikou, odporúčam vám už spomínaný videokurz Učte sa doma s väčšou ľahkosťou. Vo videách nájdete vysvetlenie toho najdôležitejšieho k téme. Pripravila som si pre vás aj plagáty a obrázky úchopov. Pracovný zošit pomáha všeobecné rady prispôsobiť vašim potrebám a vašemu dieťaťu. Pri balíku štandard získate manuály s aktivitami i sadu hmatových kariet s číslami a bonusovou kartou ideálnou na tréning písania.

Nácvik grafomotoriky a úchopu nemusí byť trápením 🙂

 

Komentáre