Výtvarné aktivity pre zlepšenie grafomotoriky

Za posledný rok som veľmi často siahala pri podpore grafomotorike k výtvarným aktivitám. Tak nejak som zistila, že deti menej vzdorujú, keď namiesto ceruzky alebo pera  vidia výtvarný materiál. V mojej praxi sa veľmi často stretávam s tým, že deti neradi kreslia a maľujú. Ale viete čo? Zistila som, že ani to väčšinou nie je pravda. Ja siaham po výtvarných aktivitách vždy, keď chcem vzbudiť záujem dieťaťa o kreslenie a myslím si, že je to skvelý spôsob, ako sa pripravovať na písanie.

5 výtvarných aktivít na podporu grafomotoriky

Plastelínové obrázky

Hlavné oblasti rozvoja: proprioreceptívny systém, taktilne defenzívne správanie, slabý prítlak, odhad sily

Plastelínu používam veľmi rada. Volím ju pri deťoch, ktoré majú ťažkosti s hmatovým systémom a vykazujú tzv. taktilne defenzívne správanie. Pokiaľ je primeranou hmatovou výzvou, je to výborný materiál.

Na tieto obrázky používam klasickú plastelínu, ktorá je síce tuhá, ale vďaka tomu okrem hmatu vie rozvíjať aj tzv. proprioreceptívny systém. Kým s deťmi zmäkčujeme plastelínu, aby zmäkla deti zapájajú veľa sily. Zároveň  Je to skvelý spôsob ako rozvíjať deti so slabým prítlakom a ako upokojiť CNS, ktorá je vo vysokom stave bdelosti.

Postup:

  1. Vyberám malý formát, aby sa dieťa neunavilo (napr. polovicu A5).
  2. Spolu s dieťaťom predkresľujem ceruzkou obrázok. Deti, ktoré nemajú radi kreslenie, sa zapájajú výberom témy, hovoria, čo by radi mali na obrázku a ja ceruzkou predkresľujem. Odpadáva tak tlak na kreslenie. Nenútim deti kresliť, väčšinou pri opakovaní aktivity s väčšou ochotou zoberú ceruzku do svojich rúk.
  3. Obrázok prilepím na stôl papierovou maliarskou páskou, aby sa papier neposúval.
  4. Rozmačkáme plastelínu a môžeme maľovať. Prstami rozotierať plastelínu na výkres.

Tento nápad mám z knihy od radky Rubešovej: Tvoříme s prožitkem. Srdečne odporúčam, kúpiť sa dá tu.

Neviditeľné obrázky

Hlavné oblasti rozvoja: proprioreceptívny systém, nácvik optimálneho prítlaku, zoznámenie sa s vodovými farbami, taktilne defenzívne správanie, hmatová diskriminácia

Túto aktivitu mám v zálohe pre deti, ktoré majú veľkú nechuť ku kresleniu a maľovaniu. Veľmi často, moment prekvapenia povzbudzuje záujem detí o tvorbu. Tieto obrázky sa maľujú vodovými farbami. Využívam priestor aj na učenie detí, aké štetce sú vhodné pre vodové farby či koľko vody je potrebné použiť pri maľovaní.

Postup:

  1. Bielou voskovkou nakreslím obrázok. Väčšinou vyberám motívy ako mandala, slnko, kvet a pod., aby motívy neboli príliš konkrétne. Vyhneme sa aj tlaku, ktorý my dospelí občas vytvárame, že sa snažíme vtesnať deťom svoje predstavy o farbách (pretože napr.: slnko nie je hnedé).
  2. Dieťa zoznámim s druhmi štetcov a vysvetľujeme si, ktoré sú vhodné na maľovanie vodovými farbami. Ak mám dieťa, ktoré ma ťažkosti v hmatovom systéme, využívam túto časť na skúšanie štetcov na pokožke. Môžete si zahrať aj hru, kedy máte čisté štetce -mäkký a tvrdý. Dotýkate sa dieťaťa štetcom a ono mú určiť, či ide o mäkký alebo tvrdý. Tak rozvíjate hmatovú diskrimináciu a pracujete aj taktilne defenzívnym správaním.
  3. Zobúdzanie farbičiek. Túto časť majú deti veľmi radi. Zoberieme si pomocný papier a každú farbičku zobudíme pomocou vody. Deti skúšajú odtiene farby, experimentujú s ich intenzitou. Je tu priestor vnímať s akým prítlakom dieťa maľuje a v prípade potreby si pomôcť záťažovou pomôckou.
  4. Samotné maľovanie už nechávam na deti. Je úplne na nich, aké farby použijú. Abstraktné poňatie – mandaly, kvety, obloha, umožňujú netlačiť na zaužívané farebné predstavy.

Smiešne účesy

Hlavné oblasti rozvoja: plynulosť pohybu, vizuálna praxia (schopnosť prekresliť tvar), vizuomotorika

Ak potrebujem rozvíjať konkrétne grafomotorické tvary, ale dieťa sa veľmi bráni precvičovaniu cez pracovné listy, často siaham po tejto aktivite. Pomáham si prvkom náhody vďaka kocke. Ako prvok náhody využívam na podporu motivácie som vysvetlila vo videokurze Učte sa doma s väčšou ľahkosťou.

Postup:

  1. Mám pripravenú kocku s grafomotorickými prvkami, ktoré chcem precvičovať. Ja som využila staré kocky skladačky, ktoré už deti nepoužívajú. Tie sa dajú prelepiť alebo premaľovať.
  2. Predkreslím tvár, ktorá nemá vlasy. Formát volím podľa schopnosti dieťaťa. Od A4 – A3 – a nebránim sa ani flipchartovému papieru na dverách 😊
  3. Dieťa hodí kockou a grafomotorický tvar prekreslí, ako vlas
  4. Kreslí kým nevytvorí účes. Ak to dieťa rýchlo prestane baviť, tak sa pri kreslení striedame. Ak chcem viac zaťažiť pozornosť, exekutívne funkcie či oblasť viackrokových postupov, tak používam dve kocky. Jednu na „vlas“ a druhú na „farbu“.

Frotážové obrázky

Hlavné oblasti rozvoja: propriorecepcia, odhad sily, slabý prítlak, taktilne defenzívne správanie

Opäť niečo pre tých, ktorý sa trápia s prítlakom. Frotáž sa dá robiť na mnoho spôsobov.

Frotáž je výtvarná technika, pri ktorej prenášate štruktúru papiera/výtvarného materiálu na papier. Aby som to nekomplikovala, frotáž je dobre známe prekresľovanie mincí na papier. Frotážou získame odtlačok.

Na začiatok obľubujem spôsob, kde majú deti pripravené z výkresu geometrické tvary a skladajú z nich jednoduché obrázky. Je možné využiť aj kúpené materiály. Frotážovanie mám rada na trénovanie odhadu sily najmä preto, že si tu nacvičujeme aj tzv. spätnú väzbu. Niekedy treba pritlačiť viac a niekedy menej. Je to nenáročná aktivita, ktorá deti väčšinou baví a preto je možné vyrobiť viacej malých obrázkov naraz a deti môžu experimentovať. Často skúšajú rovnaký obrázok frotážovať rôznymi materiálom voskovka/obyčajná ceruzka alebo striedať farby voskovky.

Postup:

  1. Vyskladáme obrázok, ak s tým začíname necháme dieťa vybrať podľa predlohy.
  2. Vyskladaný obrázok lepíme na papier. Kontrast môžeme zvýšiť tým, že geometrické tvary z výkresu nalepíme na farebný výkres.
  3. Na vyskladaný obrázok priložíme obyčajný kancelársky papier a voskovkou skúsime preniesť štruktúru. Vhodné sú polámané voskovky a frotážovanie bokom.

Morské ryby

Hlavné oblasti rozvoja: uvoľnenie ruky, plynulosť pohybu, vizuomotorika,  zrakové vnímanie (tzv. figúra a pozadie) taktilne defenzívne správanie

Túto aktivita je typicky letná a tak verím, že vás naladí a nebudete mať vôbec pocit, že trénujete grafomotoriku. Ako pri všetkých aktivitách, aj tu nie je tlak na výkon. Čo si myslím, že je kľúčové, pokiaľ vaše deti neradi kreslia a maľujú. Ak chcete trénovať plynulosť, je dôležitý formát. Ak budete voliť väčší ako A3, odporúčam, aby ste tvorbu rybičiek už robili spolu, pokojne i celá rodina.

Postup:

  1. Obyčajnou ceruzkou robíme vlnky. Ak potrebujete dieťa naladiť, pustite si jemnú hudbu a za pomoci imaginácie podporte dieťa, aby si predstavilo more/hladinu rieky. Na hudbu celou rukou kreslite do vzduchu vlny. Po tejto rozcvičke nakreslite vlny na papier zľava doprava.
  2. Zapozerajte sa na čmáranice a kde sa vám to hodí čienou fixkou zvýraznite rybičky
  3. More zvýraznite kriedovým pastelom – vyberte viacej odtieňov od modrej – tyrkysovej až po zelenú. Kriedový pastel je opäť výzvou pre hmatový systém.
  4. Vyfarbite rybičky. . Je na vás s akou precíznosťou k tomu pristúpite.
  5. Ak chcete zafixovať kriedový pastel, použite lak na vlasy. Väčšina detí si lakovanie obrázkov užíva

Verím, že sa vám nápady páčia. Presne takéto aktivity nájdete v manuáloch Zmysluplné hry pre rozvoj grafomotoriky a úchopu, ktoré sú súčasťou videokurzu Učte sa doma s väčšou ľahkosťou. Pokiaľ nachádzate v blogu aj termíny, ktoré sú vám menej zrozumiteľné, tak videokurz vám ich vie ozrejmiť. Takto nejak vyzerá, keď porozumiete senzorickej integrácii. Začnete si pomáhať zmyslami. Aj o tom je videokurz. Pokiaľ máte pocit, že sa porucha senzorickej integrácie dotýka aj vašeho dieťaťa, skúste skríningový dotazník. Viac informácií o ňom nájdete tu.

Budem vďačná za zdieľanie 🙂

Komentáre